Monday 2 March 2015

Tips Cergas Puasa Semasa Hamil Pada Bulan Ramadhan

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa." (Surah al-Baqarah ayat 183).

Tidak lama lagi bulan Ramadhan akan tiba. Mana-mana yang belum habis ganti, langsaikan cepat-cepat. Alhamdulillah, saya dah langsaikan bulan Syawal lagi selepas puasa Sunat Syawal. Since dari kecil lagi, saya suka gantikan cepat-cepat. Tak suka tangguh-tangguh hutang puasa ni. At least, tak adalah yang tertinggal ganti ke kan..

Entri kali ni saya nak share berkenaan ibu hamil yang tetap cergas seperti biasa even berpuasa straight 30 hari pada bulan Ramadhan. Jom kita tengok video kat bawah ni dulu.





Apa kebaikan daripada supplemen yang diamalkan oleh ibu hamil ini?

ESP (Energizing Soy Protein)
ESP membekalkan sumber protein kepada tubuh kita.  Amat penting untuk ibu hamil mendapatkan protein yang cukup sepanjang kehamilan terutama semasa trimester kedua dan ketiga yang mana pada masa ini bayi berkembang dengan cepat dan memerlukan nutrien yang cukup daripada ibunya. Tubuh manusia tidak menyimpan protein, jadi ia mesti dibekalkan setiap hari daripada makanan yang kita ambil.

Apabila kita tidak cukup protein, badan kita akan berasa lemah, lesu, tidak bermaya dan akhirnya menggeletar. ESP membekalkan tenaga dan sangat sesuai untuk ibu hamil semasa berpuasa.

Ostematrix (Sumber Kalsium) 
Kalsium adalah zat yang amat penting untuk ibu hamil. Kekurangan pengambilan kalsium boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran apabila tiba melahirkan anak. Apa yang merisaukan, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

Kalsium penting untuk menguatkan tulang khususnya bagi ibu-ibu hamil bagi menanggung berat bayi secara fizikal. Kalsium juga penting untuk merehatkan otot ketika berlakunya kontraksi. Kalsium yang dimiliki oleh ibu akan diserap oleh bayi ketika membesar dalam proses pembentukan tulang. Kesannya, ibu akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan.

Jadi, ibu hamil perlu menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi yang boleh menyebabkan ibu hamil kehilangan gigi pada usia yang lebih muda dan berisiko tinggi mengidap osteoporosis.

Vita-lea (Multivitamin)
Sekiranya ibu hamil mengamalkan diet yang sihat dan seimbang yang merangkumi pelbagai kumpulan makanan dan memenuhi saranan nutrien, ibu-ibu tidak perlukan suplemen multivitamin tambahan sepanjang kehamilan.

Namun begitu, semakin bertambah usia kehamilan semakin banyak keperluan pemakanan lengkap yang diperlukan oleh ibu hamil. Sekiranya sukar untuk memenuhi keperluan pemakanan yang sepatutnya atau mengalami kekurangan nutrien, ibu hamil disarankan mengambil suplemen multivitamin.


Berikut kandungan yang terdapat dalam Vita-lea Shaklee






B-Complex
Vitamin B-Complex penting untuk kesihatan ibu hamil dan kesihatan bayi. Antara yang terkandung dalam vitamin B-Complex Shaklee adalah vitamin B1 (thiamin atau thiamine), vitamin B3 (niacin) dan vitamin B12 (cobalamin) yang diperlukan untuk perkembangan organ, otak dan sistem saraf bayi.  

Vitamin B2 (riboflavin) membantu bayi untuk membesar. Vitamin B5 (pantothenic acid) juga membantu bayi untuk membesar dan membantu mengelakkan ibu hamil daripada anemia. Vitamin B6 (pyridoxine) mencegah daripada keguguran awal dan loya serta mengelakkan kecacatan kelahiran kepada bayi. Vitamin B9 (acid folic atau folate) membantu mencegah kecacatan kepada bayi. InsyaAllah.


Sustained Release Vita-C (Vitamin C)
Vitamin C yang dikenali sebagai asid askorbik juga antara pengambilan vitamin penting semasa hamil. Ia mencegah kerosakan radikal bebas dengan bertindak sebagai antioksidan untuk melambatkan pertumbuhan sel-sel tumor. Pengambilan vitamin C semasa hamil memberikan kelebihan dari segi berat badan bayi yang sihat. Kekurangan vitamin C semasa hamil boleh menyebabkan penyakit periodontal atau penyakit gusi seterusnya mengakibatkan kelahiran pramatang. 

Omega Guard Shaklee
Omega Guard dari Shaklee mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) yang merupakan asid lemak. Asid lemak Omega-3 ini membantu perkembangan mata dan otak bayi yang dikandung. Dalam jangka masa yang panjang, ia juga membantu melindungi kita dari penyakit jantung.

Selain daripada tips yang diberikan daripada video ini, ibu-ibu hamil dinasihatkan juga untuk minum air jus buah-buahan, susu atau air kosong. Pastikan minum banyak air semasa selepas berbuka puasa dan bersahur agar bekalan air dalam tubuh kita mencukupi.

Hubungi saya untuk konsultasi percuma. Nak harga lebih istimewa, boleh masuk ahli. Yuran ahli adalah untuk seumur hidup.

Harga ahli hanya untuk ahli Shaklee berdaftar sahaja. 

Klik jika untuk membuat pesanan

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=e2655055c20c349c3c67aab7156eb6df

atau hubungi saya

Hayani Nor (ID 1122498) | SMS/Whatsapp 017-9421767 | Fanpage Natural Nutrisi | Email syahayanis@gmail.com|
Saya adalah pengedar sah Shaklee anda di untuk penghantaran serata Malaysia. COD adalah di kawasan Kubang Kerian, Kota Bharu, Bachok, Kuala Krai & Jerteh (Terengganu).

No comments:

Post a Comment